Σάββατο 26 Απριλίου 2008

Φαινόμενο N.I.M.T(not in my toilet...)


Η χώρα αυτή δείχνει ασόβαρη, από κάθε άποψη να ασχοληθεί με περιβαλλοντικά ζητήματα, καταδικάζοντας έτσι πολλά φυσικά οικοσυστήματα, μόνο και μόνο, επειδή δεν μπορεί να χειριστεί το πολιτικό κόστος...Επίσης εκτός της ανικανότητας, υπάρχει και η αδιαφορία με την οποία αντιμετωπίζονται ζητήματα, με αποτέλεσμα να χάνεται πολύτιμο έδαφος, αλλά και να υπάρχουν κωμικοτραγικά πισωγυρίσματα, όπως οι διαφαινόμενες κυρώσεις από το πρωτόκολλο του Κιότο λόγω της έλλειψης συστήματος μέτρησης ρύπων...

Χαρακτηριστική είναι και η αδιαφορία των πανεπιστημιακών φορέων, που αν και κόπτονται για τη σχέση τους με το περιβάλλον, περηφανεύονται για μελέτες σε έγκριτα πανεπιστημιακά εγχειρίδια, αλλά από την άλλη αποφεύγουν επιμελώς να πάρουν σαφή θέση απέναντι στα τραγικά περιβαλλοντικά ζητήματα που ξεφυτρώνουν καθημερινά στην Ελλάδα, κρατώντας ουδέτερη στάση και προτάσσοντας τη λέξη βιώσιμη ανάπτυξη σε όποια ευκαιρία τους δίνεται...

Η εφημερίδα Ελευθεροτυπία αποκαλύπτει την παράνομη πορεία λυμάτων στον ελλαδικό χώρο...Στο πανεπιστήμιο διδάσκουν τις τεχνικές που πρέπει να ακολουθούνται, ακόμα κι αν αδυνατούν να ακολουθήσουν τις εξελίξεις...και φυσικά ούτε λόγος για το που πάνε τα απόβλητα, στερεά και υγρά...Αρκεί να φύγουν από τις λεκάνες και τους κάδους μας...

Ζήσε το μύθο σου στην Ελλάδα...

Της ΓΕΩΡΓΙΑΣ ΛΙΝΑΡΔΟΥ Φωτ.: ΛΑΜΠΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ

Ψυττάλεια, Σαρωνικός, καρνάγια Περάματος, Σουδάν, Κύπρος, Γερμανία... λατομεία! Τελικά, δεν συμφέρει να είσαι λυματολάσπη... Οπου βρούνε σε πετάνε! Η «Κ.Ε.» σήμερα αποκαλύπτει μια τεχνητή λίμνη με χιλιάδες τόνους λυματολάσπης, ευάερη-ευήλια κοντά σε κατοικημένη περιοχή με θέα τον Σαρωνικό!

Πανοραμική άποψη λυματολάσπης με θέα τον Σαρωνικό. Εδώ κοντά υπήρχαν ιαματικές πηγές! Κάτω, το λατομείο «Μουσαμά», το οποίο έχει δοθεί και αυτό για... ανάπλαση.
*Σε ένα παλιό λατομείο, στο λόφο της Λουμπάρδας, μετά την «τρύπα» του Καραμανλή, στην περιοχή της Αγίας Μαρίνας Κορωπίου, κάποιοι έχουν ξεφορτωθεί χιλιάδες τόνους λυματολάσπης!

Το λατομείο είναι υπό την κηδεμονία του Οργανισμού Ρυθμιστικού Σχεδίου και Προστασίας Περιβάλλοντος Αθήνας του ΥΠΕΧΩΔΕ και για την ανάπλασή του έχει υπογραφεί μεταξύ του ΥΠΕΧΩΔΕ και της εταιρείας Ακτωρ προγραμματική σύμβαση (ο Ακτωρ έχει αναλάβει την ανάπλαση πολλών λατομείων της Αττικής).

Τα «ύποπτα» φορτία

Η απόρριψη της λυματολάσπης φαίνεται να έγινε πριν από δύο χρόνια. Σ' αυτό συνηγορούν καταγγελίες από οδηγούς φορτηγών που υποστήριζαν πως εκεί μεταφέρεται λυματολάσπη από την Ψυττάλεια. Η λυματολάσπη έφυγε από την Ψυττάλεια ή έχασε το δρόμο για την Ψυττάλεια; Στο παρασκήνιο λέγονται πολλά.

Στο προσκήνιο, κάτοικοι της Αγ. Μαρίνας αναφέρουν τη διέλευση φορτηγών με «ύποπτα» φορτία, ενώ τοπικοί παράγοντες της ευρύτερης περιοχής, που παράλληλα με τα αυτοδιοικητικά τους καθήκοντα αναλαμβάνουν υπεργολαβίες για την ανάπλαση λατομείων, προσπαθούν να μας πείσουν... ότι δεν ξέρουμε τι μας γίνεται.

*Ο πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Επιχειρήσεων Προστασίας Περιβάλλοντος, Αν. Κουσκούρης, δεν εκπλήσσεται με ό,τι τον ρωτάμε. Φαίνεται γνώστης των όσων συμβαίνουν «υπογείως» με τη λυματολάσπη κάποιων εγκαταστάσεων βιολογικών καθαρισμών. Και ο ίδιος αφήνει να εννοηθεί ότι είναι γνωστό σε όλους ότι κάποια παλιά λατομεία ή ακόμη και ανεξέλεγκτες χωματερές γίνονταν αποδέκτες λυματολάσπης.

Με αυτόν, λοιπόν, τον τρόπο γίνεται η ανάπλαση ορισμένων λατομείων; Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, το πρώτο λατομείο-«θύμα» της «αδιάφορης» πολιτείας, ήταν το λατομείο «Μουσαμά» στη Δυτική Αττική.

Αλλοι ξεφορτώνουν και άλλοι... ισοπεδώνουν.
*Το 2005 συνοδεία αστυνομικών (!) περίπου 20 φορτηγά συγκεκριμένου μεγαλοεργολάβου, αράδιασαν κοντά στους 400 τόνους (ακατέργαστης) λυματολάσπης. Τότε είχαν ξεσηκωθεί κάτοικοι και φορείς της Δυτικής Αττικής. Ανάμεσά τους και ο Μ. Ζησιάδης, αντιπρόεδρος του Εργατικού Κέντρου Ελευσίνας και πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων στην τσιμεντοβιομηχανία Τιτάν.

«Την είχαν ρίξει στο χώμα και την είχαν παρατήσει για να απορροφηθούν όλα τα υγρά. Στη συνέχεια την ανακάτεψαν με πριονίδι και τη μετέφεραν στη χωματερή», θυμάται.

*«Πικρή» η ιστορία της λυματολάσπης. Ξεκίνησε το 1983 με την κατασκευή του έργου στην Ψυττάλεια το οποίο δεν προέβλεπε (!) δημιουργία ξήρανσης της λάσπης. Το 1993 ολοκληρώνεται η 1η φάση του έργου με την παραγωγή γύρω στους 280 τόνους λυμάτων την ημέρα. Ξεκινά και η 2η φάση και πάλι «ξεχνούν» να φτιάξουν μονάδα ξήρανσης. Πλέον, η λάσπη ανέρχεται σε 700 τόνους καθημερινά. Η μονάδα ξήρανσης εγκαινιάζεται το 2007!

Υστερα από αρκετά προβλήματα, λειτουργεί κανονικά (;) εδώ και 4 μήνες. Ομως, στο νησί έχουν ήδη συσσωρευθεί εκατοντάδες χιλιάδες τόνοι επικίνδυνης λυματολάσπης!

Ιδιαίτερα τοξική

Η λυματολάσπη περιέχει ιδιαίτερα τοξικές και καρκινογόνες ουσίες. Μόλυβδο, κάδμιο, νικέλιο, αμίαντο, παθογόνους μικροοργανισμούς και βακτηρίδια υπεύθυνα για ηπατίτιδες και άλλα νοσήματα. Ομως, επεξεργασμένη θα μπορούσε να μας γλιτώσει από πολλά εκατομμύρια ευρώ που τώρα πηγαίνουν στις τσέπες επιχειρηματιών, δίχως ως φαίνεται την παραμικρή διασφάλιση για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον!

*Η ιστορία με το πλοίο «Buxtehude» τείνει να μετατραπεί σε ανέκδοτο. Ο ανάδοχος του έργου είχε αναλάβει τη μεταφορά 60.000 τόνων λυματολάσπης στη Γερμανία. Οταν η λυματολάσπη φορτώθηκε στο πλοίο (χωρητικότητας 3.000 τόνων), το υλικό είχε τη μορφή «μαρμελάδας». Ο καπετάνιος φοβήθηκε πως όταν βγει στα ανοιχτά, το πλοίο θα πλευρίσει. Ούτε αυτό είχε προβλεφθεί! Το φορτωμένο «Buxtehude» οδηγήθηκε στο καρνάγιο του Γ. Ατσαλάκη στο Πέραμα, για να τροποποιηθεί και να ταξιδέψει με ασφάλεια. Τότε ξεσηκώθηκαν τοπικοί φορείς και κάτοικοι για την τοξική βόμβα που έδεσε στο Πέραμα και απαιτούσαν να φύγει το πλοίο.

Οι εγκαταστάσεις Ακροκεράμου της ΕΥΔΑΠ και στο βάθος η Ψυττάλεια.
Ο Γ. Ατσαλάκης θυμάται: «Με βρίζανε όλοι! Εγώ τους έλεγα, ή το φτιάχνω και φεύγει ή δεν υπάρχει λύση». Οσοι διαμαρτύρονταν, απαιτούσαν να ξεφορτωθεί το πλοίο και να πάει «στο καλό». Σήμερα όλα αυτά, τα σχολιάζει με κριτική διάθεση και καταλήγει για την Ψυττάλεια: «Ηταν ένα έργο που όλοι χειροκροτάγανε και σήμερα όλοι κλαίνε»!

*Στο Πέραμα «κλαίνε» όχι για το έργο, αλλά γιατί η βρώμα από τα κανάλια του βιολογικού καθαρισμού δεν τους αφήνει να ανασάνουν.

Ο δήμαρχος Περάματος Γ. Γλύκας τον περασμένο Μάιο κατέθεσε μήνυση κατά παντός υπευθύνου για την περιβαλλοντική υποβάθμιση της πόλης του. Προσβλέπει στα αντισταθμιστικά οφέλη και απαιτεί να δοθεί άμεσα λύση. Την έντονη μυρωδιά, πάντως, βιώνουν η Σαλαμίνα, η Δραπετσώνα και το Κερατσίνι.

Από το «μπαλκόνι» του Κερατσινίου, την περιοχή που μπορείς να δεις την Ψυττάλεια απέναντι, κάποιοι συνταξιούχοι ακόμη θυμούνται τα φορτηγά που μπαινόβγαιναν από τις εγκαταστάσεις του βιολογικού καθαρισμού. Σήμερα, όπως μας λένε, η κίνηση έχει σταματήσει... αλλά βρωμάει. Αλήθεια, πώς αντέχουν οι εργαζόμενοι στην Ψυττάλεια, αναρωτιούνται.

*Ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Εργαζομένων της ΕΥΔΑΠ, Γ. Καρυστιάνος, μας διαβεβαιώνει ότι όλα είναι υπό έλεγχο στην Ψυττάλεια και ότι «η λυματολάσπη μετά την ασβεστοποίηση είναι ανενεργή».

Να αναφέρουμε ότι πριν από την ξήρανση, τα λύματα ανακατεύονται με ασβέστη για να μη μυρίζουν. Τον ασβέστη τον προμηθεύονται από ασβεστοποιεία του Ασπροπύργου και της Θεσσαλονίκης. Μετά, ακολουθεί η ξήρανση. Ο Γ. Γλύκας επιμένει ότι λειτουργούν μόνον οι δύο από τους τέσσερις ξηραντήρες και ότι στην Ψυττάλεια βρίσκονται συσσωρευμένοι 300.000 τόνοι λυματολάσπης.

Οι εργολάβοι

*Ομως, ο Β. Μουτάφης, εκπρόσωπος των εργαζομένων στη διοίκηση της ΕΥΔΑΠ, υποστηρίζει: «Εδώ και 4 μήνες και τα τέσσερα τύμπανα λειτουργούν κανονικά. Η λυματολάσπη κατόπιν μεταφέρεται». Τον ρωτάμε πού και μας απαντάει: «Κάποιες ποσότητες πηγαίνουν στην Κύπρο και άλλες στην τσιμεντοβιομηχανία Τιτάν. Αν κι εγώ πάντα έχω να το λέω, γιατί να πληρώνουμε για τη μεταφορά και γιατί να μη μας πληρώνουν για να τους τη δίνουμε;». Ο Β. Μουτάφης το λέει αυτό γιατί η αποξηραμένη λυματολάσπη, θεωρείται καλό βιοκαύσιμο αλλά και καλό λίπασμα (κατόπιν επεξεργασίας).

Βέβαια, ακόμη δεν πηγαίνει στον Τιτάν, αλλά στη Γερμανία. Τη μεταφορά της λυματολάσπης στην Κύπρο την έχει αναλάβει ο Ακτωρ και τη μεταφορά στη Γερμανία η «Τεχνική Προστασίας Περιβάλλοντος».

*Σύμφωνα, όμως, με ασφαλείς πληροφορίες και σύμφωνα με δηλώσεις στην «Κ.Ε.» του δημάρχου Μαγούλας Θ. Ρόκα (στα διοικητικά όρια του βρίσκεται η τσιμεντοβιομηχανία Τιτάν): «Εχει γίνει συμφωνία μεταξύ Τιτάν και ΥΠΕΧΩΔΕ για να πηγαίνει προς καύση η λυματολάσπη. Εμείς δεν έχουμε επίσημη ανακοίνωση». Ο Θ. Ρόκας λέει ξεκάθαρα ότι είναι αντίθετος σε μια τέτοια προοπτική, καθώς τα φορτηγά θα περνούν από την περιοχή του για να πάνε στον Τιτάν.

Τα λατομεία μπορεί να τελούν υπό αποκατάσταση, αλλά το μόνο που φαίνεται σήμερα είναι μια τεράστια λίμνη επικίνδυνης λυματολάσπης.
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η εταιρεία που πρότεινε το έργο, έχει ήδη καταθέσει περιβαλλοντική μελέτη στη νομαρχία Βοιωτίας και έχει λάβει τη θετική -κατά πλειοψηφία- εισήγηση των μελών του νομαρχιακού συμβουλίου, ενώ θετικός σε κάτι τέτοιο φαίνεται να είναι και ο πρόεδρος της κοινότητας Δερβενοχωρίων.

*Ούτε ο Μ. Ζησιάδης, πρόεδρος των εργαζομένων στην τσιμεντοβιομηχανία Τιτάν, έχει επίσημη ενημέρωση. Οπως υποστηρίζει, δεν θα ήταν αρνητικό καθώς η αποξηραμένη λυματολάσπη θεωρείται παγκοσμίως ένα πολύ καλό εναλλακτικό βιοκαύσιμο.

Εκατομμύρια ευρώ ετησίως, υπόγειες συμφωνίες, απευθείας αναθέσεις, αναπλάσεις με λυματολάσπη και ένα υπουργείο... απλός θεατής.


ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ - 27/04/2008

Δεν υπάρχουν σχόλια: